Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat svar på de vanligaste frågorna kring ditt medlemskap.

+Vad är Skattebetalarnas Förening?

Skattebetalarna grundades redan 1921 och är en partipolitiskt obunden medlemsförening som arbetar för lägre, rättvisa skatter och minskat slöseri med skattepengar.

+Vem kan bli medlem?

Vem som helst kan bli medlem, antingen som privatperson eller genom ett företag.

+Vad gör föreningen?

Vi arbetar främst med opinionsbildning för lägre skatter och minskat slöseri med skattepengar. Detta gör vi genom att ta debatten med politiker mot skattehöjningar, ta fram rapporter och presentera konkreta förslag. Vi driver kampanjer och uppvaktar beslutsfattare. Och så avslöjar vi slöseri med skattepengar på alla nivåer genom vår Slöseriombudsman.

Utöver opinionsbildning har vi ett team av skattejurister som ger rådgivning till våra medlemmar och företräder privatpersoner och företag som har tecknat vårt skatterättsskydd vid tvist med Skatteverket.

+Vad kostar det att vara medlem?

Ordinarie pris för privata medlemskap är 390 kr för 12 månader.

Ordinarie pris för företagsmedlemskap är 1 000 kr för 12 månader.

Familjemedlemskap kostar 490 kr för 12 månader och gäller för alla i hushållet (make/maka/sambo, samt hemmavarande barn under 18 år).

Observera att Skattebetalarna även erbjuder kampanjpriser vid nytecknande av medlemskap.

+Vad ingår i medlemskapet?

– Objektiv granskning av slöseri med skattepengar och aktiv opinionsbildning för lägre skatter.
– Tidningen Sunt Förnuft som innehåller konkreta privatekonomiska tips och som går på djupet om skatter och hur våra skattepengar används. Kommer ut 4 gånger per år.
– Fri juridisk rådgivning inom skatte- och familjerätt.
– Förmånliga rabatter på exempelvis drivmedel och sak- och privatvårdsförsäkringar.
– Rabattkortet Smart Senior (för dig över 55 år).
– Elektroniskt nyhetsbrev med nyttiga tips och aktuella skattefrågor.

+Vilka förmåner och erbjudanden får jag som medlem?

En sammanställning av våra erbjudanden, tjänster och förmåner hittar du här.

+Hur finansieras verksamheten?

Verksamheten finansieras genom medlemsavgifter. Utöver detta samarbetar föreningen ibland med andra organisationer eller företag och kan då få finansiering för specifika rapporter eller event.

+Vilka försäkringar erbjuder ni för medlemmar?

Vi erbjuder intäktsförsäkring (gäller endast företagsmedlemmar), privatvårdsförsäkring (inklusive rehabiliteringsskydd med tillägg för liv- och olycksfallsskydd) samt sak- och olycksfallsförsäkringar.

Observera att Skattebetalarna endast förmedlar försäkringar och har ej tillgång till några försäkringsuppgifter. Offert med pris erhålls direkt från våra samarbetspartners, se information nedan.

+Hur får jag reda på mer om er sak- och olycksfallsförsäkring?

Alla medlemmar i Skattebetalarnas Förening har tillgång till fri försäkringsrådgivning hos oss på Skattebetalarnas Sak- och olycksfallsförsäkring. Vi erbjuder dig förmånliga och trygga försäkringar för fordon, hem&villa, båt och olycksfall.

Läs mer om försäkringarna och villkoren här.

+Hur får jag reda på mer om er intäktsförsäkring?

För offert, fullständiga villkor och övriga frågor kontakta Skattebetalarnas Intäktsförsäkring på tel nr 08-520 056 79 eller via e-post skattebetalarna@fuab.com.

Skattebetalarnas Intäktsförsäkring erbjuds i samarbete med försäkringsförmedlaren Försäkringsutveckling AB, FUAB. Försäkringsgivare är Protector Försäkring Sverige.
Du hittar också mer information här

+Hur får jag reda på mer om er privatvårdsförsäkring?

För offert, fullständiga villkor och övriga frågor kontakta Skattebetalarnas Privatvårdsförsäkring på tel nr 08-520 056 79 eller via e-post skattebetalarna@fuab.com.

Skattebetalarnas Privatvårdsförsäkring erbjuds i samarbete med försäkringsförmedlaren Försäkringsutveckling AB, FUAB. Försäkringsgivare är Protector Försäkring Sverige. Du hittar också mer information här.

+Vad är skatterättskydd?

Tjänsten Skatterättsskydd innebär att vi erbjuder våra medlemmar hjälp av en erfaren skattejurist om man hamnar i en tvist med Skatteverket. Har du Skatterättsskydd utgår inga extra avgifter och det finns inget kostnadstak för processen. Tjänsten vänder sig till både våra privata medlemmar och företagsmedlemmar. Läs mer här.

Fullständiga villkor hittar du här.

+Hur beställer jag skatterättsskydd?

Kontakta oss på info@skattebetalarna.se eller ring vår medlemsadministration på tel nr 08-613 17 00 (öppet mån-tors 09.00-12.00).

+Hur får jag rabatt på Preem?

För privatmedlemmar: Du som är medlem privat ansöker om kortet genom att fylla i och skicka in en ansökan till Skattebetalarna. Glöm inte att underteckna på båda sidorna.
Läs mer och hämta din ansökningsblankett här.

För företagsmedlemmar: Du som är företagsmedlem ansöker om kortet genom att fylla i och skicka in en ansökan direkt till Preem. Läs mer och hämta din ansökningsblankett här.

+Jag har redan ett kort på Preem, behöver jag ansöka i alla fall?

Du som är privatmedlem behöver ansöka om nytt kort, eftersom det är ett kort särskilt framtaget för Skattebetalarnas medlemmar.

Du som är företagsmedlem kan kontakta oss för att få en kod som du uppger när du ringer till Preem för att rabatterna ska gälla på ditt befintliga kort.
Tel nr till Preem är 020-450 450.

+Kan jag beställa ett tvillingkort/extra kort?

Ja, mejla ditt namn, personnummer och det långa kortnumret på ditt befintliga kort till info@skattebetalarna.se.

+Jag vill beställa ett Smart Senior-kort. Hur gör jag?

Skicka en beställning till info@skattebetalarna.se. Glöm inte ange namn och om möjligt ditt medlemsnummer.

+Vilka rabatter finns för mig med Smart Senior-kort?

Förteckning över företag som erbjuder rabatter finns på www.smartsenior.se. Du kan också ringa till Smart Senior på tel nr 08-410 426 10.

+Hur aktiverar jag mitt Smart Senior-kort?

Du kan göra det på nätet på www.smartsenior.se/aktivera eller ringa till Smart Senior på tel nr 08-410 426 10.

+Hur ofta kommer tidningen Sunt Förnuft?

Sunt Förnuft utkommer fyra gånger per år. Aktuell utgivningsplan finns här.

+Jag får två tidningar. Varför?

Om det är två olika medlemsnummer på tidningarna har du av någon anledning dubbelt medlemskap. Kontakta oss på info@skattebetalarna.se eller ring vår medlemsadministration på tel nr 08-613 17 00.

+Hur avslutar jag min prenumeration?

Du kan skicka din uppsägning till info@skattebetalarna.se. Du kan också bara avstå från att betala din avi, men räkna då med att du får påminnelser. Observera att det aldrig tillkommer några påminnelseavgifter då medlemskapet är helt frivilligt.

+Jag har betalat min medlemsavgift, men fått påminnelse. Varför?

En påminnelse genereras automatiskt om betalning inte registrerats hos oss inom 5 dagar efter förfallodatum. Om du betalat kan du bortse från påminnelsen. Det tillkommer aldrig några påminnelseavgifter då medlemskapet är helt frivilligt.

+Jag saknar min e-postavi

Om du har uppgett en e-postadress kommer det en avi i pdf-format till din e-post. Titta gärna i din skräppost, den kan ha hamnat där.

Observera att påminnelseavier skickas fortfarande med vanlig post.