Skattebetalarna får ta smällen för turistsatsningen
I början av sommaren rapporterade bland andra Sveriges Radio att det kommunala bolaget Destination Jönköping betalat 11 miljoner för att få en utställning om romarrikets gladiatorer till staden. Men redan under utställningens första dagar kunde man konstatera att intresset för utställningen var minst sagt svalt och att det nog skulle bli en förlustaffär för kommunen.
Från början var målet att locka 75 000 besökare, men det reviderades snabbt till 50 000. Jag försökte redan då få Jönköping att bekräfta medieuppgifterna, men Destination Jönköping vägrade lämna ut dem med hänvisning till affärssekretess. Efter en twitterkampanj lovade man till slut att lämna ut uppgifterna efter utställningens slut. Det har man inte gjort.
Men Jönköpingsnytt har fått ut besökssiffrorna. Man lyckades bara sälja 9 003 biljetter, ett praktfiasko som innebär en storförlust för kommunen. Hur stor förlusten blir är inte klart, men en vuxenbiljett kostade 170 kronor, studenter och pensionärer gick in för 140 kr och barn från sju år betalade 90 kronor. Om samtliga besökare betalat vuxenpriset har man ändå bara fått in 1,5 miljoner, vilket betyder att varje biljett sponsrats av kommunen med över 1000 kronor.
Man kan tycka att någon borde ha känt på sig att det inte skulle komma 75 000 besökare på utställningen. Men om sommaren bara inte hade varit så varm…