Influerande i Malmö

Nyligen avslöjade Sydsvenskan att Malmö anlitat influerare för att putsa på bilden av staden. Man kan fråga sig om det verkligen är en kommunal uppgift att putsa på bilden av en ort på det här sättet och om det verkligen är värt det. Riskerar det inte bara att leda till en spiral där alla landets 290 kommuner anlitar influerare för att alla andra gör det och att den enda skillnaden är att kostnaden landar i knät på skattebetalarna.

För att ta reda på vad det kostat och hur Malmö såg på resultatet ställde jag några frågor till Malmö stad.

Hur många influencers togs till Malmö?

Inom projektet makeitMalmö så togs 49 influencers emot mellan första maj och siste september. Våra influencers stannade mellan 2-7 dagar.  Samarbetet makeitMalmö är ett samarbete mellan Malmö turism och  Tourism in Skåne.

Hur mycket fickpengar fick de?

De fick 100 EUR0/dag och det skulle då täcka mat och aktiviteter såsom sightseeing, inträde på museum etc. 
Hur mycket fick de i annan ersättning/lön? Lön fick de inte men av de  49 som kom fick 7 stycken extra arvode i intervallet 5000 – 23 000 kr och inte alla fick då också 100EURO/dag.

Vad kostade projektet totalt?

Projektet kostade Malmö Turism ca 190 000 kr vilket ger en snittkostnad per influencers på 3877 kr.

Sedan skulle jag vilja ha ut utvärderingen av projektet. 

Vår utvärdering visar att detta var en positiv vändning i vårt arbete med att visa upp staden för potentiella besökare. Vårt arbetssätt inom alla områden utvärderas hela tiden och vi tittar mycket på omvärlden, trender samt beteenden för att kunna arbeta på det mest effektiva sättet med de medel vi har till vårt förfogande.

Vi måste finnas i relevanta kanaler och när man idag bokar sin resa så vänder man sig till sitt nätverk av influencers. Detta kan vara familj, vänner men också andra man följer och litar på.

Vi har sedan länge insett att vi inte äger bilden av Malmö utan för oss är det mest trovärdigt att arbeta med att andra delar med sig av sin bild av staden. Det kan vara värt att påpeka att vi inte heller styr våra influencers till vad de ska göra i staden utan vi ger inspiration och lämnar över värdskapet till staden och dess invånare. Detta innebär även att bilden av Malmö blir mer diversifierad och ser annorlunda ut än hur vi tidigare jobbat med byråer t ex.

Resultat går att se här:https://newsroom.notified.com/malmo-turism-pr—resultat vilket också är en stor skillnad från tidigare och från hur många andra jobbar i förhållande till transparencen och vilket resultat vårt arbete ger.  

Utvärderingen visar också att vi har fått bra reach och engagemang på det som har kommit ut av projektet. Vårt uppdrag är att genom att locka besökare till staden så bidrar vi till att skapa hållbar tillväxt och sysselsättning i staden och genom ett ökat engagemang och reach genom vårt arbetssätt med PR/influencers så bidrar vi till ett ökat resande till Malmö. Vi anser att vi under 2018 har uppnått ett effektivt arbetssätt vad gäller både personella och monetära resurser.

Att arbeta vidare på för 2019 är att se hur vi kan bli bredare i vem vi samarbetar med att visa upp bilden av Malmö.

Malmö har uppenbarligen insett att de ”inte äger bilden av staden”. Men är inte Malmö mer än Malmö stad. Är det verkligen en kommunal uppgift att sätta bilden av en plats? 

13:56

2018-11-09

Var med och påverka - bli medlem

Just nu kan du bli medlem i 12 månader för endast 195 kronor. Swisha 195 kronor till 123 115 94 25 och ange ditt personnummer i meddelanderutan eller klicka vidare för att bli medlem.

Bli medlem