Skattebetalarna storsatsar mot slöseri inför valet

I samband med valåret stärker vi vår granskning mot slöseriet. Slöseriombudsmannen har varit ett mycket framgångsrikt koncept, som på ett bra sätt belyst slöseriet med skattepengar under flera år. Men nu är det dags att förnya konceptet. Under nästa år stöps Slöseriombudsmannen om samtidigt som mer resurser satsas.
 
-          Tidigare har vi letat efter en person som på deltid kunnat ikläda sig rollen som Slöseriombudsman. Nu gör vi om Slöso till en institution. Samtidigt tillför vi mer resurser för att granska slöseriet. Därför kommer vi nu att rekrytera en person som under året arbetar heltid med att leda och utveckla Slöseriombudsmannen, säger Christian Ekström, vd för Skattebetalarna.
 
Arbetet med att hitta en kandidat för att leda Slöseriombudsmannens arbete har inletts och föreningen söker nu rätt person. Slöseriombudsmannen kommer även framöver att lyfta fram iögonfallande exempel på slöseri, men mer kraft än tidigare kommer att läggas på djupgående granskningar av olika typer av offentlig verksamhet.
 
-          Slöseriombudsmannen kommer att göra mer grundliga genomlysningar av hela kommuner och myndigheter. För att lyckas kommer vi att starta insamlingar som är dedikerade för granskningar av enskilda kommuner eller myndigheter. Det innebär också att vi kommer att prioritera Slösos arbete i sociala medier, säger Christian Ekström.

Redan nu kan man skänka pengar till Slösos verksamhet genom att swisha valfritt belopp till 123 115 94 25. Skriv Slöso i meddelanderutan.

Känner du någon som skulle vara perfekt för att axla rollen som ansvarig för Slöseriombudsmannen? Eller är du själv intresserad? Skicka ett mail med personligt brev till sloso@skattebetalarna.se så snart som möjligt. Intervjuer sker löpande. Tjänsten är på heltid med placering i centrala Stockholm. 

Dagens Opinion uppmärksammade lanseringen av det nya konceptet för Slöseriombudsmannen genom en intervju med Skattebetalarnas vd Christian Ekström som går att läsa här.