Satsning på elcyklar gynnar få

Med mindre än ett år kvar till valet kan man konstatera att denna regering bedrivit en osedvanligt verklighetsfrånvänd politik. Det är skamligt att Miljöpartiet med Socialdemokraternas goda minne har tillåtits föra en skattepolitik som visar på en så skrämmande liten förståelse för hur Sverige ser ut utanför Stockholms innerstad.

För det första: bensinen. Sedan valet 2014 har bensinskatten höjts inte bara en utan tre gånger, och ökar nu automatiskt varje år. Trots att två tredjedelar av en bensintank redan utgörs av ren skatt. Och trots att bilister redan idag betalar dubbelt upp för de samhällskostnader som orsakas av bilen. Bensinskatten drabbar givetvis landsbygden hårdast, det vill säga de som inte har något alternativ till bilen.

För det andra så införs nu en flygskatt som är ytterligare ett hot mot jobb och företagande utanför storstäderna. Skatten kommer att minska tillväxten och hota arbetstillfällen samtidigt som effekterna är små, inga eller kanske till och med negativa för miljön. Redan den utredning som regeringen tillsatte konstaterade att miljöeffekten i bästa fall blir försumbar.

För det tredje undersöker just nu IVL Svenska Miljöinstitutet i samverkan med Chalmers tekniska högskola möjligheten att införa en kilometerskatt för personbilar. Frågan om kilometerskatt har debatterats länge och nyligen skrotade regeringen tillfälligt planerna på att införa en kilometerskatt för tung trafik. Nu har planerna alltså återuppstått, men med privatbilisterna i fokus. Avsikten är att göra det ännu dyrare att köra bil.

Men regeringens landsbygdsförakt syns även i de satsningar man väljer att lägga skattepengar på. Ett så kallat bonus-malussystem som ger bonus till nya bilar med väldigt låga utsläpp införs nu. En god idé som tyvärr kombineras med att de nya bilar som släpper ut mer beskattas ännu hårdare än idag under en treårsperiod. Som motiv anges miljöpåverkan, men risken är att effekten blir den motsatta. Chockhöjda fordonsskatter riskerar att leda till att fler behåller sin gamla bil, som i regel har högre utsläpp. Förutom miljön drabbas förstås de med måttliga inkomster och som måste köra långa sträckor utan möjlighet att ladda elbilen stup i kvarten. Exklusiva elbilar som funkar bäst i stadsmiljö subventioneras istället.

Mest verklighetsfrånvänt måste dock regeringens senaste förslag som dök upp i höstbudgeten vara: nyinköpta elcyklar och elmopeder ska subventioneras med 25 procent upp till 10 000 kr med förhoppningen att få fler att pendla klimatvänligt. Detta är vad regeringen med Miljöpartiet i spetsen väljer att lägga skattepengar på i ett läge där försäljningen av elcyklar redan ökat med 50 procent på två år, helt utan statliga subventioner. Trots att marknaden talar om en elcykelboom spenderar alltså regeringen över en miljard kronor av skattebetalarnas pengar under tre år på elcyklar. Och gissa vilka det är som gagnas av förslaget? Ja, inte är det barnfamiljerna på landsbygden.

 

Christian Ekström, vd Skattebetalarna

Debattartikeln publicerades i NWT den 20 oktober och går att hitta här