Här är vinnarna i Årets värsta slöseri 2016

Nu har Skattebetalarnas medlemmar och följare sagt sitt: Arbetsförmedlingens IT-satsningar är 2016 års värsta slöseri.

Arbetsförmedlingen förmedlar allt färre jobb, samtidigt som myndigheten gör av med enorma summor på… ingenting. Ett exempel är den förnyelse av webbplatsen som Arbetsförmedlingen satsat 100 miljoner kronor på. Trots den stora summan hade ingenting hänt två år senare. Då valde Arbetsförmedlingen att skjuta till ytterligare 20 miljoner och förlänga utvecklingsarbetet med ett halvår. Den webbplats som var avsedd från början såg dock aldrig dagens ljus. Erik Sandström, direktör på avdelningen för digitala tjänster, säger såhär om projektet: ”Vi har varit alldeles för optimistiska, de stora projekten har tagit betydligt längre tid och blivit mycket dyrare än vad vi trott från början.” Om utmärkelsen Årets värsta slöseri säger Sandström: "Det är såklart tråkigt att förekomma i sådana här sammanhang. Men det här projektet ligger bakom oss och vi har lärt av misstagen. Nuförtiden bedriver vi kontinuerlig produktutveckling istället för stora big bang-projekt."

På andra plats i omröstningen kommer Malmö kommun och deras resor. Malmö, och kanske främst stadens gatukontor, har satt sprätt på en ansenlig mängd skattepengar, bland annat på studier av toaletter på musikfestival i Kalifornien eller studier av hur Detroit hanterat sin konkurs. Övriga platser som fått besök av politiker och anställda vid Malmö kommun för olika syften är: Chattahoochee Hill i Georgia (studera säkerhet på musikfestival och utvärdera Malmöfestivalen), Chicago (två resor till sponsringsmässa), Paris (inspiration för julfirande), Hong Kong (cykelpris), Nederländerna (biologisk mångfald), Namibia (stadsutveckling, Sida betalade), Barcelona (studieresa), Adelaide i Australien (cykling och kollektivtrafik), Marseille (stadsutveckling), Osnabrück (fontänseminarium …), Medellin i Colombia (kongress). Det här är bara några exempel av totalt 125 resor till sex världsdelar sedan 2014.

På tredje plats kommer Migrationsverkets nya logga. Myndigheten har minst sagt bråda tider, men inte värre än att man också haft tid och pengar att ta fram en ny logga. Själva loggan har kostat ”bara” 1,6 miljoner kronor, ytterligare tre miljoner går till att byta ut flaggor och annat material där den gamla loggan har använts. Migrationsverkets kommunikationsdirektör Mikael Hvinlund säger att ”det är klart att det är enskilt mycket pengar. Men i förhållande till det stora hela, så är det inte så mycket.” Kommunikationsdirektören menar att en ny logga tagits fram för att ”förenkla och snabba på men ändå behålla rättssäkerheten”. Vad loggan har med detta att göra är minst sagt oklart.