Fairtrade – så betalar kommunerna för att bedriva opinionsbildning

Konsumtionen av Fairtrade-märkta produkter har exploderat de senaste tio åren. Försäljningen har ökat med nästan 850 procent mellan 2006- 2016 och mer än åttafaldigats. År 2016 uppgick försäljningen till 3,2 miljarder kronor. En anledning till att försäljningen av Fairtrade ökar är att det offentliga köper in allt mer Fairtrade, trots att effekterna av märkningen är minst sagt omtvistade. För tio år sedan var 15 kommuner Fairtradediplomerade, idag är 67 kommuner och tre regioner diplomerade. Halva Sveriges befolkning bor numera i en kommun som är diplomerad av Fairtrade.

Slöseriombudsmannen har ställt frågor till de Fairtrade-diplomerade kommunerna och regionerna hur mycket de köper Fairtrademärkta produkter för varje år, hur mycket de spenderar på opinionsbildning för Fairtrade, vilket år de blivit diplomerade och varför de valt att bli diplomerade. Sammanlagt uppskattar vi att kommunerna haft kostnader för sitt engagemang för Fairtrade motsvarande 156,2 miljoner kronor under 2017. Det är en låg uppskattning av kostnaden för Fairtrade, sannolikt är varje del av kommunernas Fairtrade-arbete underskattad med undantag av kostnaden för diplomering som beror på kommunens storlek och är tydligt redovisad av Fairtrade Sverige. Utöver det får Fairtrade bidrag från det offentliga på ungefär 3,5 miljon varje år.

Rapporten finns HÄR.

Maria Ludvigsson skriver om rapporten på Svenska Dagbladets ledarsida HÄR.

Chefen för Slöseriombudsmannen, Johan Gustafsson, skriver i Dagens Samhälle här och här.

Foto: Fairtrade Sverige

9:10

2018-06-07

Var med och påverka - bli medlem

Just nu kan du bli medlem i 12 månader för endast 195 kronor. Swisha 195 kronor till 123 115 94 25 och ange ditt personnummer i meddelanderutan eller klicka vidare för att bli medlem.

Bli medlem